Search

04.05.14

Vitamín D


Stručně k fyzilogii


Vitamím D pochází ze dvou zdrojů 
  • D2 ergokalciferol z potravy 20%
  • D3 cholekalciferol vzniká v kůži po oslunění (UVB)  80%
Oba se mění v játrech na inaktivní 25-hydroxycholekalciferol (kalcidiol) , který se dále mění v ledvinách na  1,25 diOH D3 ( kalcitriol) a 24,25 diOH D3 ( více  zde    )

Funkce

regulace homeostázy vápníku a fosforu
vliv na celou řadu dalších onemocnění  ( vitamin D receptor)
  • nádorová onemocnění
  • autoimunitní onemocnění 
  • diabetes mellitus
  • kardiovaskulární onemocnění 

Vitamín D receptor ( VDR) 

Receptor pro vitamín D je jaderný receptor, který po aktivaci kalcitriolem funguje jako trakskripční faktor a ovlivňuje expresi mnoha genů podílejících se na imunoregulaci. Podílí se na funkci T buněk, pokud při aktivaci nemohou najít D vitamin, pak jejich aktivace není dokončena (1


Vitamín D a nádorová onemocnění 

Nádor prostaty

  • pacient s nízkou hladinou měli riziko vzniku  agresivnějšího  karcinomu 3,66x vyšší pravděpodobnost u Evropsko- amerických mužů a 4,89 u afrických američanů (2)

Nádor colon

Nádory prsu 

  • snížení proliferace , zvýšení hladiny o  10nmol/l snižuje od  29% úmrtnost na karcinom

Doporučená denní dávka 

V roce studie v ČR zkoumala 485 lidí od 16 do 85 let. Ukázalo se, že více než čtvrtina lidí přijímá málo vápníku, deset procent jen polovinu doporučené denní dávky, tedy 565 miligramů. 
Přes tři čtvrtiny lidí mají méně než poloviční dávku vitamínu D a deset procent jen 0,5 mikrogramu, což je dvacetina denní dávky.

Doporučená denní dávka je pro dospělého 

800 IU ( 20ug)

Posouzení deficitu

Hladinu hodnotíme podle hladiny  25-OH(D3) hladiny jsou v nmo/l 

25-75               NEDOSTATEK
méně jak  25 TĚŽKÝ DEFICIT

Ohrožené skupiny s možným nedostatkem

(3)

  •  expozice vůči slunečnímu svitu je omezená  
  • s tmavší pokožkou
  • osoby starší 50 let
  • kojenci, kteří jsou výhradně jen kojeni nebo přijímající denně méně než 2 porce dětské výživy nebo mléka obohaceného o vitamin D
  • lidé s chorobami spojenými s poruchami vstřebávání tuků (zánět slinivky břišní, cystická fibróza, celiakie, období po resekci tlustého střeva
  • lidé s onemocněním jater nebo ledvin nebo nedostatkem enzymů
  • lidé žijící v zimním období ve vyšších zeměpisných šířkách (sem patří i ČR)
  • trpící obezitou

Jak vitamín D získat 

1. expozice slunečnímu záření 
  • pravidlo  15-30 min denně slunění od  10-15 hodiny bez použití ochranných faktorů (dle některých zdrojů min  2x týdně )
  • lidé tmavé pleti potřebují delší dobu expozice  ( 3-10x než lkidé bílé pleti)
  • lidé na sever (jih) od 37. rovnoběžkyklesá množství slunečního záření
  • staří lidé - s věkem klásá schopnost tvorby vitamínu D v kůží
  • UV index větší jak  3
2. Strava 
  • z běžné stravy získáme jen 50- 150IU denně 
  • Hodnoty obsahu vitamínu D  v potravinách 
    • Tresčí olej 500 ug (20 000 IU) v 100 ml
    • Losos, hering nebo tuňák 15–25 ug (600–1 000 IU) per 100 g
    • Sardinky v konzervě v oleji 7.5 ug (300 IU) na 100 g
    • Ústřice 10 ug (400 IU) na 100 g
    • Pstruh 5 ug (200 IU) na 100 g
    • Štika 2 ug (80 IU) na 100 g
    • Gouda sýr (5 IU) na 100 g
    • Mléko plnotučné (50 IU) na 100 ml
    • Vaječný žloutek 2–3 ug (80–120 IU) na 100 g


Odkazy 


Enhanced by Zemanta

Medscape Hematology-Oncology Headlines

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...